تفوات صرافی های متمرکز،غیر متمرکز و هیبرید

تفاوت سایت های صرافی آنلاین متمرکز و غیرمتمرکز

تفاوت سایت های صرافی آنلاین متمرکز و غیرمتمرکز

از صرافی های غیرمتمرکز خرید و فروش ارز دیجیتال چه می دانیم؟

 

در سال های اخیر تعداد بیشتری از کاربران به سمت معاملات ارزهای رمزنگاری شده کشیده شده اند. در نتیجه، ما شاهد توسعه پلتفرم های نوآورانه‌ خرید و فروش ارز دیجیتال جهت معامله هستیم که به عنوان راه حلی کامل برای نیازهای مختلف افراد در این بازار می باشد.

با این حال، مبادلات متمرکز خطرات قابل توجهی را برای سرمایه گذاران به همراه دارد. سالانه معادل میلیاردها دلار بیت کوین و اتریوم در هک ها و کلاهبرداری های پیچیده از دست می رود، که باعث خشم مقامات نظارتی می شود. زیرا آنها به طور فزاینده‌ای سعی در تنظیم مقررات آن دارند.

این مقررات بر روی حریم خصوصی کاربران بسیار تاثیر گذار است. به همین جهت در سالهای اخیر صرافی های غیرمتمرکز، محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند.

 

صرافی غیرمتمرکز(DEX) خرید و فروش ارز مجازی چیست؟

 

اسکریپت صرافی های غیرمتمرکز، برنامه های مستقل غیر متمرکزی(DApps) هستند که به خریداران و فروشندگان ارزهای رمزپایه اجازه معامله می دهند. در این صرافی ها نیازی نیست که کاربر کنترل وجوه خود را به واسطه یا ناظری بدهد.

این نوع زیرساخت ها کاملا متفاوت از صرافی های متمرکز هستند که در آن کاربران میبایست دارایی های رمزنگاری شده خود را به صرافی تحویل دهند و صرافی به عنوان یک واسطه از صحت معاملات را تایید میکند.

با کمک قراردادهای هوشمند، صرافی های غیرمتمرکز به صورت خودکار دفاتر سفارش و معاملات را مدیریت می کنند. این مسئله باعث می شود که آنها واقعا نظیر به نظیر باشند.

 

مزایای صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال:

 

 

مزایای صرافی متمرکز خرید و فروش ارز مجازی و دیجیتال

 

صرافی های غیرمتمرکز به دلیل افزایش حریم خصوصی، امنیت بیشتر و کنترل بیشتری که به دارندگان دارایی های دیجیتال ارائه می دهند، مورد ستایش و تمجید قرار می گیرند.

 

برخی از مزایای صرافی های غیرمتمرکز را باهم مرور می کنیم:

 

1- امنیت صرافی آنلاین غیر متمرکز:

 

هک شدن، بزرگترین خطر ذاتی مبادلات است. نقض امنیت مبادلاتی مانند Coincheck، Mt.Gox و Bitfinex، صنعت رمزنگاری را نابود کرده و اعتماد عمومی را بطور جدی جریحه دار کرده است.

سرقت از Coincheck به تنهایی منجر به از دست رفتن رمز ارزهایی به ارزش 530 میلیون دلار شده است. قبل از آن نیز با هک شدن معاملات Mt.Gox مقدار 472 میلیون دلار به سرقت رفت.

صرافی های متمرکز به علت ماهیت خود اغلب به عنوان دلیل هدف اصلی هکرها جهت سرقت دارایی ها می باشند.

آنها با نگه داشتن دارایی کاربران، نقدینگی خود را حفظ می کنند که همین امر آنها را به هدف بالقوه‌ای جهت سرقت های کلان تبدیل کرده است.

صرافی های غیرمتمرکز(DEX) کمتر در معرض این نوع خطر قرار دارند. زیرا کاربران می توانند آزادانه از طریق کیف پول های سرد و گرم بدون استفاده از کلیدهای خصوصی در این سیستم ها معامله کنند.

اصولا کاربران مسئول حفظ حساب‌ها و دارایی های خود هستند. علاوه بر این، سرق وجوه شخصی از کاربران برای هکرها سودآور نخواهد بود. زیرا در اغلب مواقع کاری پرهزینه و دشوار خواهد بود.

همچنین مقدار دارایی های موجود در کیف پول شخصی بسیار کمتر از دارایی موجود در کیف پول صرافی های متمرکز می باشد.

 

2- حریم خصوصی در صرافی غیر متمرکز

 

ثبت نام در تمام صرافی های متمرکز به علت الزام به پیروی از دستورالعمل شناخت مشتری(KYC) الزامی می باشد. این مسئله دارندگان ارزهای رمزنگاری شده را مجبور می کند که اطلاعات شخصی خود را به اپراتور صرافی بدهند.

اکثر صرافی های غیرمتمرکز از این دستورالعمل پیروی نمی کنند. از آنجایی که این صرافی ها توسط هیچ مرجع مرکزی مدیریت نمی شوند، در حال حاضر نیازی به استفاده از پروتکل های شناخت مشتریان نیست.

این امر باعث حفظ حریم خصوصی افراد در زمان معامله با صرافی های غیرمتمرکز می شود.

 

3- حق مالکیت در صرافی غیر متمرکز

 

در صرافی های غیرمتمرکز، فرد میتواند به صورت آزادانه دارایی های خود را کنترل و از آنها به دلخواه خود استفاده کند. مسائلی مانند فریز یا تعلیق شدن حساب و دارایی ها یا جلوگیری از برداشت به ندرت در صرافی های غیرمتمرکز اتفاق می افتد.

لازم به ذکر است که تمام صرافی های غیر متمرکز از یک روش تبعیت نمی کنند و در عمل از شبه متمرکز تا کاملا غیرمتمرکز در تغییر هستند.

 

معایب صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال و الکترونیکی

 

 

انواع صرافی متمرکز و غیر متمرکز و معایب صرافی متمرکز

 

صرافی های غیرمتمرکز به همان اندازه که انقلابی هستند، ایرادات معقولی نیز دارند. مهم این است که قبل از تصمیم گیری در مورد نوع صرافی(متمرکز و غیرمتمرکز) این معایب را بسنجید.

 

1- سرعت تراکنش در صرافی غیر متمرکز ارز

 

پردازش سفارشات در صرافی های غیرمتمرکز می تواند آهسته باشد. دلیل این امر این است که سفارشات قبل از پردازش باید اول در شبکه انتشار پیدا کنند و توسط ماینرها تایید شوند.

به همین دلیل است که معاملات در صرافی های غیرمتمرکز معمولا از لغزش قیمت رنج می برند. به این صورت که معامله به دلیل تغییر در ارزش رمزارز مربوطه انجام نمی شود.

همچنین یکی دیگر از نگرانی ها مسئله Front-running می باشد. در این سناریو، کاربران معاملات را با کارمزدی بالاتر آغاز می کنند تا زودتر معاملات در حال انجام، تایید شوند.

 

2- مشکل نقدینگی در صرافی آنلاین ارز مجازی و دیجیتال

 

نقدینگی در صرافی های متمرکز از طریق سرمایه های عظیم تامین می شد. اغلب صرافی های غیرمتمرکز دارای مشکلاتی در این راستا هستند زیرا برخلاف صرافی های متمرکز، نقدینگی آنها بیشتر به تعداد کاربران فعال در پلتفرمشان بستگی دارد. همچنین اغلب آنها به بودجه‌ای دسترسی ندارند که بتوانند برای تسهیل معاملات از آن استفاده کنند.

خوشبختانه، فضای مالی غیرمتمرکز(DeFi) راه حلی برای این مسئله پیدا کرده‌اند. صرافی های غیرمتمرکز میتوانند از طریق استخرهای نقدینگی، مشکلات مربوط به نقدینگی را برطرف کنند.

 

نتیجه اینکه سایت صرافی ارز دیجیتال متمرکز یا غیر متمرکز راه اندازی کنیم :

 

ارائه یک استراتژی برای به حداکثر رساندن بازدهی فعالیت های تجاری با حفظ امنیت، راحتی و حریم خصوصی از ملاحظاتی است که باعث ظهور صرافی های غیر متمرکز شده است.

با این حال، هنوز هم مهم است که در نظر بگیریم صرافی های غیرمتمرکز راه حلی برای تمام مسائل نیستند. آنها نیز مشکلات خاص خود را دارند که معامله گران در زمان برنامه ریزی برای انجام معاملات باید آنها را در نظر بگیرند.

به یاد داشته باشید که مبادلات مالی غیرمتمرکز به طور مداوم در حال پیشرفت هستند. بنابراین ممکن است با گذشت زمان شاهد از بین رفتن تمام معایب موجود در صرافی های غیرمتمرکز باشیم.

شرکت طراحی سایت و اپلیکیشن رابسانا مجموعه ای از اسکریپت و پلتفرم های خرید و فروش تمامی ارزهای دیجیتال و مجازی را توسعه داده است که در دسته های اسکریپت خرید و فروش ارز دیجیتال رمزین، اسکریپت خرید و فروش تمامی ارزهای الکترونیکی ایکس کوین ، ارزمایه ، بیدرمز اشاره کرد.

همچنین شرکت رابسانا کیف پول آنلاین ارز دیجیتال ویراوالت را با بالاترین سطوح امنیتی طراحی و توسعه داده است.

تمامی عزیزانی که قصد راه اندازی کسب و کار جدید و صرافی آنلاین خرید و فروش ارز دیجیتال را دارند میتوانند با مجموعه اسکریپت ها ارز دیجیتال و خدمات هاستینگ و پشتیبانی سایت رابسانا در کمتر از یک ساعت سایت خود را راه اندازی نمایند.

 

مطالب مرتبط :

صرافی ارز دیجیتال نظیر به نظیر(P2P) چیست و چگونه کار می کند؟

آشنایی با صرافی های غیرمتمرکز

طراحی و ایجاد اسکریپت وب سایت صرافی رمزنگاری

بستن