نکته مهم در تکنولوژی بازاریابی B2B

7 نکته مهم در تکنولوژی بازاریابی B2B

7 نکته مهم در تکنولوژی بازاریابی B2B

بازاریابی B2B یا (Business to Business) شامل فروش محصول و یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر است. تکنیک های بازاریابی B2B v بر اصول اساسی بازاریابی مصرف کننده تکیه می کند. اما با روشی منحصر به فرد و قابل توجه اجرا می شود.

وقتی صحبت از تکنولوژی بازاریابی B2B می شود. باید محصولاتی که قرار است به فروش برسانید را به خوبی بشناسید. در واقع کسانی که به دنبال راهکارهای نرم افزاری تجاری هستند؛ فردی را میخواهند که بتواند ارزش محصول را اعلام کند.

در این مقاله به معرفی و بررسی 7 روش و نکته مهم در تکنولوژی بازاریابی B2B می پردازیم. این موارد تاثیر زیادی در فروش محصول به مشتریان داشته است.

 

منظور از تکنولوژی بازاریابی B2B چیست؟

 

منظور از تکنولوژی بازاریابی B2B، فروش محصولات یا یک سری خدمات مبتنی بر تکنولوژی به انواع مشاغل و کسب و کار هاست. این محصولات یا خدمات شامل هر نرم افزاری برای مثال از نرم افزارهای آنتی ویروس گرفته تا سرویس های ذخیره سازی ابری نیز باشند.

همچنین شامل یک سری تاکتیک مثل بازاریابی محتوا و بازاریابی از طریق ایمیل است. که از آن برای فروش محصولات تجاری به مصرف کننده (B2C) استفاده می شود.

 

7 نکته برای تکنولوژی بازاریابی B2B

 

به صورت کلی هیچ راه حل کاملی برای تکنولوژی بازاریابی B2B وجود ندارد. اما یک سری تاکتیک و استراتژی در این راه وجود دارد که میتواند به شما کمک کند در این مسیر به صورت هوشمندانه اقدام کنید. این نکات به شما کمک میکنند تا کمی بیشتر با تکنولوژی B2B آشنا شوید و خود را به عنوان یک حرفه ای معرفی کنید. از این رو می توانید به طور موثرتری با مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنید.

 

1. ایجاد buyer persona 

 

Persona های بازاریابی یک سری کاراکترهای خیالی هستند. که الگوهای رفتاری، اهداف، نیازها و ویژگی های شخصیتی بسیار نزدیک به مخاطبان ایده آل ما را دارند.

در واقع این پرسونا ها یک سری معیارهایی هستند که ما در طرح بازاریابی و کسب و کار خود، مشتری های مطلوبمان را طبق آنها تعریف و مشخص می کنیم.

تا زمانی که ندانید مشتریانتان چه کسانی هستند، نمی توانید برای به درستی برای مخاطبان کار بازاریابی را انجام دهید.

مهم است که تکنیک های بازاریابی برای کسانی پیاده شود که از نظر شما میتوانند بیشترین بهره را از محصول یا خدمات شما ببرند. از این باید وقت کافی بگذارید و یک پرسونا از لیست خریداران خود تهیه کنید.

 

هنگام تهیه و تنظیم پرسونا، بهتر است سوالات زیرا از خود بپرسید:

  • محصول من به چه مسئله ای می پردازد؟
  • احتمال می دهید که مشتریان شما در چه شغلی فعالیت می کنند؟
  • مرد چگونه از این محصولات استفاده می کنند؟
  • این محصول چگونه به مخاطبان هدف من کمک می کند تا بزرگترین نگرانی خود را بر طرف کنند؟

 

نکته : در پرسونا ها جزئی نگر باشید اما در آن زیاده روی نکنید. شما به اطلاعات کافی برای درک مخاطبان و ترسیم استراتژی بازاریابی خود نیاز دارد. اما دقت و فرو رفتن بیش از حد در جزئیات مسائل نه چندان مهم، فقط زمان و تلاش ما را هدر می دهد.

برای مشاهده این نوع پرسونا ها می توانید دو پرسونای “HR Manager Brittany” و “IT Services James” را مشاهده کنید. آنها به عنوان تصاویری تخیلی از جمعیت شناسی احتمالی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین شما می خواهید با استفاده از آن به چیزهایی مانند اهداف، محل کار و میزان هزینه مشتریان احتمالی خود را بدانید. به این صورت می توانید محتوای متناسب با هر یک از شخصیت های خود را ایجاد کنید.

 

2. مطمئن شوید که وب سایتتان به روز است

 

جای تعجب دارد که چرا برخی از افراد همچنان برای کسب و کار خود وب سایت ایجاد نکرده اند و در دنیای آنلاین فعالیت نمی کنند.

در واقع وب سایت اولین چیزی است که تقریبا هر بازدیدکننده یا خریدار احتمالی قبل از تصمیم گیری در مورد محصول شما، مشاهده می کند. این موضوع به شما بستگی خواهد که سایت تان تاثیر خوبی بر روی بازدیدکننده خواهد داشت یا نه.

مطمئن شوید که وب سایتتان به سرعت بارگذاری و لود شود

همانطور که میدانید یکی از عواملی که در سرعت بارگذاری سایت تاثیر مستقیم دارد، آپلود تصاویر و ویدیوی حجم بالا و زیاد است. از این رو مطمئن شوید که به درستی از فیلم و تصاویر در وب سایت خود استفاده کرده اید و گرافیک های اضافی در سایت ندارید. می توانید از این عناصر برای ایجاد جذابیت بصری و تعاملی سایت خود استفاده کنید. اما سعی کنید زیاد این کار را انجام ندهید.

وب سایتتان را به گونه ای بهینه کنید که هنگام اجرا در مرورگر موبایل، مشکلی نداشته باشد

امروزه تقریبا بیشتر افراد از گوشی موبایل برای انجام سرچ های خود استفاده می کنند. هنگام سرچ کردن آنها به دنبال پیدا کردن بهترین سایت هستند. پس اگر هنگامی که وارد سایت شما میشوند با مشکل مواجه شوند. از سایت شما خارج میشوند.

اگر در حال حاضر یک سایت موفق دارید و از طریق آن موفق به جذب مشتری میشود. وقت آن رسیده که برای آن یک اپلیکیشن طراحی و ایجاد کنید. اپلیکیشن شما باید اطلاعات مورد نیاز شما را با حداقل گرافیک و تصاویر، به صورت برجسته نمایش دهد. میتوانید به درستی منو و سر برگ های آن را تولید کنید. مهم است کاربران پس از ورود به برنامه شما، به راحتی بتوانند با آن کار کنند و گیج نشوند.

همچنین مطمئن شوید که سایت شما تمام صفحات مورد نیاز را دارد. لازم است یک صفحه فرود (landing page) حرفه ای و جذاب داشته باشید که نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کند. هنگامی که نظر آنها جلب میشود، ترغیب به کلیک و ورود به بقیه صفحات مهم می شوند. مطمئن شوید که صفحه درباره ما سایت تان به خوبی اطلاعات مورد نیاز را داشته باشد و مشتریان را به شما وصل کند.

 

3. در صنعت مربوط به خود به روز باشید

 

سعی کنید افراد پیشرو در صنعت خود را زیر نظر داشته باشید و به نحوه بازاریابی آنها توجه کافی داشته باشید. بررسی کنید که آنها چه کاری انجام می دهند که میتوانید در استراتژی بازاریابی خود آن را بگنجانید؟

برای رسیدن به این جواب باید آن ها را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. ببینید چه محتویاتی به اشتراک گذاشته اند. به چه شکلی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند. سعی کنید خودتان محتویات منحصر به فرد مورد نیازتان را تهیه و آماده کنید. پس از اشتراک گذاری آنها، بررسی کنید که کدام یک مخاطب بیشتر داشته و به آن واکنش نشان داده شده. سپس محتویات جدید را بر اساس آن مدل سازی و به وجود آورید.

از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به صنعت خود آگاه باشید. به خصوص در دنیای تکنولوژی که نباید اطلاعات قدیمی و از کار افتاده نیز در صفحات خود قرار دهید. سعی کنید محتویات خود را به صورت مرتب و منظم نیز منتشر کنید.

 

4. از بازاریابی به وسیله ایمیل استفاده کنید

 

بازاریابی از طریق ایمیل بدون توجه به صنعت، یکی از بهترین خطوط ارتباطی بین شما و مشتریان بالقوه تان است. شما می توانید یک لیست از ایمیل هایی که از مشتریان و بازدیدکنندگان دریافت کرده اید، تهیه کنید. به یاد داشته باشید که این لیست، فقط متعلق به شماست و منحصر به فرد است. بنابراین مهم است که محتوای ایمیل های ارسالیی به چه شکل باشد و چه تاثیری بر مخاطب بگذارد.

اکثر سیستم عامل های بازاریابی از طریق ایمیل، مجموعه ای از گزینه های خودکار را ارائه می دهند. که می توانید از آنها برای آسان تر کردن کار بازاریابی نیز استفاده کنید. می توانید خدمات مربوط ایمیل مثل ایمیل های خوش آمدید به سایت، پیگیری ها و راهنمایی ها را به صورت خودکار ارسال کرد. از این طریق می توان تا حد زیادی در زمان نیز صرفه جویی کرد.

 

5. قوانین و شرایط مربوط به صنعت خود را بیاموزید

 

با گذشت زمان، شما با اصطلاحات زیادی سر و کار خواهید داشت. برخی از این اصطلاحات می تواند به ایجاد حس اعتماد و ایجاد شرایط حرفه ای نیز کمک کند. از این رو به مرور زمان با این اصطلاحات بیشتر آشنا می شوید.

مهم است که وقتی در محتویات خود از یک اصطلاح استفاده میکنید. به خوبی از معنی آن با خبر باشید و درک کافی از آن داشته باشید. زمانی که شما درک کافی از عبارت داشته باشید، مشتریان نیز راحت تر می توانند متوجه آن شوند.

به این معنا نیست که شما بایستی، مطالب و پست های خود را پر از اصطلاحات تخصصی کنید. این کار باعث پیچیده تر شدن نوشته و گیج شدن مخاطب می شود.

بنابراین لازم است که بدانید در کجا و چه مواقع ای از اصطلاحات کلیدی استفاده کنید. امروزه نیز تمام متخصصان هنگام تولید محتوا از این روش استفاده می کنند.

 

6. برند خود را بیشتر به اشتراک بگذارید

 

برند تجاری مورد استفاده شما باید در همه سیستم عامل ها منسجم باشد. لوگو، رنگ، فونت، طرح و سایر عناصر شما در وب سایت و شبکه های مجازی نیز باید با هم مطابقت داشته باشد. در واقع برند شما باید در هر پلتفرمی که استفاده می کنید به یک شکل باشد.

علاوه بر منسجم بودن، برند شما باید به یاد ماندنی و در ذهن مشتری باقی بماند.

 

چند روش برای ارزشمند کردن و به یاد ماندنی کردن یک برند :

 

  • زمانی که یک چیز کاربردی و مفید را به منتشر میکنید.
  • ارزش های کار خود را به اشتراک می گذارید و دقیقا مطابق با آن عمل میکنید.
  • در مورد موضوعات مرتبط با صنعت تان با قدرت و اطلاعات کافی استفاده کنید.
  • یک ثبات مناسب در پیام رسانی ها و محتوا ها

با ترکیب تمام موارد بالا می توانید یک برند قابل اعتماد ایجاد کنید؛ که مردم با دیدن آن حس اعتماد به شما پیدا کنند.

 

7. وبلاگ خود را راه اندازی کنید

 

وبلاگ ها یکی از بهترین ابزارها برای انتقال ارزش و دانش به بازدیدکنندگان هستند. همچنین یک مقدمه در کسب و کار شما نیز محسوب میشود. وبلاگ ها را می توان از نظر SEO بهینه کرد. سپس با استفاده از آن محتویات خود را ارتقا دهید و کار جذب مشتری را از گوگل شروع کنید.

برای تولید محتوا در بلاگ حتما لازم است که صنعت خود را مشخص کرده باشید. سپس ایده های موضوعی وبلاگ را بر اساس آن توسعه دهید.

به عنوان مثال اگر کسب و کار شما در زمینه فایروال یا مربوط به فروش نرم افزارهای آنتی ویروس باشد. می توانید در وبلاگ خود در مورد امنیت سایبری و دیجیتال نیز مطلب بنویسید. هنگامی که مطالب وبلاگ خود را از نظر علمی به خوبی پرورش دادید. میتوانید آنها را از طریق ایمیل نیز به افرادی که در سایت تان عضو هستند، ارسال کنید.


مطالب مرتبط :

4 نکته برای سرمایه گذاری ایمن در رمز ارز ها

7 فناوری که جهان را تغییر داد

7 روش برای تاثیرگذار تر کردن بازاریابی

بستن