طراحی واکنش گرا

10 مزیت برتر طراحی واکنش گرا و تاثیر آن در جذب مخاطب

10 مزیت برتر طراحی واکنش گرا و تاثیر آن در جذب مخاطب

طراحی وب سایت واکنش گرا به معنای ایجاد وب سایت هایی است که می توانند متناسب با اندازه صفحه نمایش دستگاه بازدید کننده تنظیم شوند. هدف این است که محتوا با توجه به دستگاه یا اندازه صفحه نمایش متفاوت به طور صحیح نمایش داده شود. تا بازدیدکنندگان بدون توجه به نحوه دسترسی به یک وب سایت، تجربه‌ای بهینه داشته باشند. مزیت اصلی طراحی واکنش گرا، بارگیری سایت ها بدون هیچگونه تحریفی می باشد. بنابراین کاربران برای مشاهده محتوا نیازی به تغییر اندازه چیزی به صورت دستی ندارند.

این مفهوم برای دهه ها وجود داشته است. اما توسعه دهندگان شناختن مزایای طراحی واکنش گرا را از اواسط دهه 2000 شروع کردند. زیرا مصرف کنندگان بیشتری از دستگاه های تلفن همراه استفاده کردند. وقتی طراحان تلاش می کردند تا وب سایت های آنها روی دسکتاپ، تلفن های هوشمند و تبلت جذاب به نظر رسند، به سرعت متوجه شدند که به طرح بندی های انعطاف پذیر نیاز دارند. بنابراین، وب سایت هایی ایجاد کردند که به دستگاه کاربران واکنش نشان دهند.

امروزه، کاربران بیشتری با دستگاه های تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند تا لپ تاپ ها یا کامپیوترها، بنابراین این حوزه همچنان در حال پیشرفت است.

شرکت هایی که وب سایتشان به کاربران موبایل واکنش نشان نمی دهد، در حال انقراض هستند. برای دسترسی بیشتر به مشتریان بالقوه، مشاغل باید از مزایای طراحی واکنش گرا استقبال کنند. به همین ترتیب، این مفهومی است که همه توسعه دهندگان فعال باید آن را درک کنند.

تاریخچه مختصر طراحی واکنش گرا

اولین وب سایتی که طرح آن بر اساس انطباق با عرض نمای مرورگر طراحی شد، وب سایت Audi.com بود که در سال 2011 راه اندازی شد. اصطلاحاتی مانند “Fluid(سیال)”، “Flexible(انعطاف پذیر)” ، “Liquid(مایع)” و “Elastic(الاستیک)” به جای هم برای توصیف واکنش گرایی استفاده می شد تا زمانی که یک توسعه دهنده با نام Ethan Marcotte در یک مقاله عبارت “طراحی واکنش گرا” را ابداع کرد.

اصول طراحی واکنش گرا:

چند اصل اساسی وجود دارد که در هسته اصلی طرز کار طراحی واکنش گرا قرار دارد. در زیر 3 مورد از مولفه های اصلی طراحی واکنش گرا را بررسی می کنیم.

شبکه های سیال(Fluid)

شبکه های سیال سیستم های شبکه‌ای هستند که بر اساس صفحه نمایش کاربر با عرض ثابت، اندازه گیری می شوند. در حالی که این اصطلاح گاهی به طور مترادف با طرح بندی سیال استفاده می شود، شبکه های سیال اطمینان می دهند که اندازه هه عناصر نسبت به یکدیگر تغییر می کنند.

برای محاسبه تناسب صحیح، کافی است عرض هر عنصر را بر عرض کل صفحه تقسیم کنید. این را می توان با اندازه گیری از یک مدل ساختاری با کیفیت بالا در ویرایشگر تصویر مبتنی بر پیکسل ایجاد کرد. در مقابل وسوسه مقادیر گرد مقاومت کنید، در غیر این صورت طرح شما نسبت های نادرستی را نشان خواهد داد.

مدیا کوئری(Media Queries)

شبکه های سیال، خیلی چیزها را به دست می آورند. با محدودتر شدن مرورگرها، چالش های جدیدی بوجود آمده است، به همین دلیل ما به مدیا کوئری ها نیاز داریم. اکثر مرورگرهای مدرن از مدیا کوئری CSS3 پشتیبانی می کنند که به وب سایت ها امکان می دهد داده ها را از بازدید کنندگان جداگانه‌ای جمع آوری کرده و به طور مشروط از استایل های CSS استفاده کنند. ویژگی مدیا کوئری با عرض کم به طراحان این امکان را می دهد تا استایل های CSS خاص را هنگامی که پنجره مرورگر به زیر عرض مشخصی رسید، پیاده سازی کنند. مانند مثال زیر:

<style>

@media (max-width: 1100px) {

.foobar {

display: none;

}

}

</style>

در بالا مدیا کوئری به مرورگر می گوید تا زمانی که Viewport کمتر از 1100px باشد کلاس foobar را نشان ندهد.

تصاویر انعطاف پذیر:

شاید بزرگترین چالش برای طراحی واکنش گرا، تغییر اندازه تصاویر باشد. یک گزینه آسان استفاده از ویژگی حداکثر عرض CSS است که اطمینان حاصل می کند تصاویر در اندازه اصلی خود بارگیری می شوند، مگر آنکه نمای دید از عرض تصویر باریکتر باشد.

با تنظیم حداکثر عرض روی 100 درصد از منطقه مشاهده، با باریک شدن صفحه یا مرورگر، تصاویر به طور متناسب کوچک می شوند. به جای اعلام ارتفاع و عرض در کد، می توانید به راحتی مرورگر را قادر به تغییر اندازه تصاویر به صورت خودکار طبق دستور CSS کنید. در نظر داشته باشید که هنگام تغییر اندازه تصاویر، برخی از مرورگرهای قدیمی ویندوز در ارائه تصویر صحیح مشکل دارند.

علاوه بر وضوح تصویر، هنگام اندازه گیری تصویر باید زمان بارگذاری را نیز در نظر داشته باشید. تصاویر بزرگتر که برای مشاهده در مانیتورها در نظر گرفته می شوند، می توانند سرعت موبایل را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. به همین دلیل مهم است که از ویژگی های تصویر واکنش گرا مانند srcset و اندازه ها استفاده کنید.

10 مزیت برتر طراحی واکنش گرا

طراحی واکنش گرا با روش های زیر، به طراحان، توسعه دهندگان، مشاغل و از همه مهمتر کاربران سود می رساند.

1. ترافیک بیشتر

براساس گزارشی از SimilarWeb، در سال 2015 بیش از نیمی از مراجعه به وب سایت های برتر در ایالات متحده از طریق دستگاه های تلفن همراه صورت گرفته است. بنابراین، داشتن یک وب سایتی که به درستی در صفحه های کوچکتر رندر می شوند برای شرکت ها اهمیت بیشتری می کند تا کاربران با تصاویر تحریف شده مواجه نشوند. در حالی که برخی از مشاغل همچنان ترجیح می دهند نسخه جداگانه‌ای از وبسایت خود را برای کاربران تلفن همراه در اختیار داشته باشند، طراحی واکنش گرا به یک قاعده تبدیل می شود، زیرا با هزینه های کمتری برای توسعه، قابلیت انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد.

2. توسعه سریعتر موبایل با هزینه کمتر

ساخت یک وب سایت واکنش گرا نسبت به ساخت یک برنامه مستقل تلفن همراه علاوه بر یک وب سایت استاندارد دسکتاپ، به زمان بیشتری نیاز دارد. حتی اگر سرمایه گذاری اولیه در یک وب سایت واکنش گرا گرانتر از ایجاد دو وب سایت جداگانه باشد، در طولانی مدت به دلیل هزینه های نگهداری، پیکربندی خاص و غیره مبلغ بیشتری را نسبت به ایجاد دو نسخه جداگانه از وب سایت پس انداز خواهید کرد.

3- نیاز کمتر به نگهداری

نگهداری یک سایت تلفن همراه جداگانه، نیاز به آزمایش و پشتیبانی اضافی دارد. در مقابل آن، فرایند واکنش گرایی از روش های استاندارد تست شده برای اطمینان از طرح بهینه در هر صفحه استفاده می کند. وجود سایت های جداگانه دسکتاپ و موبایل به دو استراتژی محتوا و به صورت بالقوه به دو تیم طراحی نیاز دارد. رویکرد «یک اندازه مناسب برای همه» در طراحی واکنش گرا، به معنای دردسر کمتر برای توسعه دهندگان، صاحبان مشاغل و مصرف کنندگان است. همچنین صرف وقت کمتر برای تعمیر و نگهداری باعث می شود تا وقت شما برای نکات مهم دیگری مانند بازاریابی و تولید محتوا ذخیره شود.

4- صفحات سریعتر
کاربران تلفن همراه دارای دامنه توجه محدودی هستند.

مطالعات نشان می دهد که بازدید کنندگان موبایل تمایل دارند صفحاتی که بارگیری آنها بیشتر از سه ثانیه طول می کشد را کنار بگذارند. اگر سایتی برای تلفن های هوشمند و تبلت ها بهینه نشده باشد، پیمایش آن به زمان بیشتری نیاز دارد، این مسئله می تواند باعث دلسردی بازدید کنندگان و ترک وب سایت شود. اطمینان از اینکه وب سایت واکنش گرای شما از تکنیک های عملکرد مدرن مانند caching استفاده می کند به بهبود سرعت بارگیری صفحه وب سایت کمک می کند.

5- نرخ ترک وب سایت پایین

یک سایت واکنش گرا و بهینه شده موبایلی، تجربه کاربری بسیار بهتری را برای بازدید کننده فراهم می نماید. بنابراین، احتمال اینکه آنها مدت زمان طولانی تری بمانند و مناطق مختلف سایت شما را کاوش کنند بسیار بیشتر می شود. متناوباً، اگر سایت شما واکنش گرا نباشد، مشغول نگه داشتن بازدید کننده بسیار دشوارتر است و بنابراین احتمال ناامیدی و ترک وب سایت نیز بیشتر می شود.

6- نرخ بالای تبدیل مخاطب به مشتری

کاهش نرخ ترک وب سایت فقط نیمی از استراتژی است. ایجاد یک تجربه کاربری ثابت در همه دستگاه ها کلید تبدیل بازدید کنندگان جدید به مشتری می باشد. هنگامی که کاربران در حال تصمیم گیری در مورد اشتراک یا عدم اشتراک در یک سرویس هستند، نمی خواهند به وب سایت های خاص هدایت شوند زیرا این فرایند اغلب طولانی تر می شود. داشتن یک وب سایت ایمن که در همه سیستم عامل ها حرفه‌ای به نظر برسد کمتر باعث ناامیدی کاربران می شود.

7- دریافت آسان تر گزارش تجزیه و تحلیل

دانستن اینکه ترافیک از کجا می آید و نحوه تعامل کاربران با وب سایت شما برای ایجاد پیشرفت های آگاهانه ضروری است. مدیریت چندین نسخه از یک وب سایت به توسعه دهندگانی نیاز دارد تا فعالیت های کاربران را از طریق چندین مسیر ردیابی کنند. وجود یک وب سایت واکنش گرا، روند نظارت را بسیار ساده‌تر می کند.

8- سئوی بهبود یافته

طراحی واکنش گرا به اندازه محتوای با کیفیت در بهینه سازی موتور جستجو اهمیت دارد. همچنین، بک لینک قوی تر و نرخ ترک وبسایت کمتر باعث رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجو می شوند.

از 21 آوریل 2015، موتور جستجوی گوگل در حال گسترش استفاده از سازگاری با موبایل به عنوان یک سیگنال رتبه بندی است.

داشتن یک وب سایت واکنش گرا به جای نسخه های جداگانه دسکتاپ و موبایل، از بروز محتوای تکراری که می تواند بر رتبه سئوی شما تاثیری منفی داشته باشد،جلوگیری می کند.

9- بهبود یافتن تجربه مرور آنلاین
برداشت اول، از همه چیز مهمتر است.

بنابراین هر کس که برای اولین بار از طریق دسک تاپ یا تلفن هوشمند خود به یک وب سایت مراجعه می کند، می خواهد یک تجربه مثبت داشته باشد. اگر بازدید کنندگان در اولین بازدید خود مجبور به انجام تنظیمات شوند، احتمالاً ناامید شده و وب سایت دیگری را امتحان می کنند.

10- بهبود یافتن تجربه مرور آفلاین

اکنون بسیاری از تلفن های هوشمند و تبلت ها HTML5 را فعال کرده‌اند، طراحی واکنش گرا با ایجاد سهولت در مشاهده محتوای برنامه های HTML5 بدون اتصال به اینترنت، به نفع کاربران است.

نتیجه گیری:

همانطور که متوجه شدید، احتمال موفقیت وب سایت های واکنش گرا در جذب مخاطب و افزایش ترافیک، بسیار زیادتر از سایر وبسایت ها می باشد. شما میتوانید با استفاده از سرویس آزمون واکنش پذیری وب سایت رابسانا، وب سایت خود را در مدت زمان بسیار کوتاهی به صورت واکنش گرا طراحی کرده و آمار مخاطبین خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید. همچنین، کارشناسان رابسانا نیز در تمام مراحل در کنارتان خواهند بود تا سوالات و ابهامات شما را به بهترین نحو برطرف کنند.

بستن