طراحی لوگو

چگونه یک لوگو را به صورت هوشمندانه طراحی کنیم؟

چگونه یک لوگو را به صورت هوشمندانه طراحی کنیم؟

طراحی لوگو به این آسانی که برخی از افراد فکر می کنند نیست. در واقع، جنبه های زیادی در طراحی لوگوی خوب وجود دارد که اکثر مردم از آنها بی اطلاع هستند. به عنوان مثال، یک لوگو باید بتواند هویت یک برند را به بهترین شیوه منتقل کند و برای مخاطب موردنظر جذاب باشد. و برای استفاده در انواع رسانه نیز  مناسب باشد.

البته، هرکسی می تواند با استفاده از حروف استاندارد، مقداری رنگ و کمی تخیل، یک لوگوی اولیه ایجاد کند. با این حال، طراحی یک لوگو که به هویت یک برند تبدیل شود، چندان آسان نیست. پس، چگونه میتوان یک لوگوی عالی را طراحی کرد؟

در ادامه چندین نکته کاربردی و موثر که می توان برای طراحی یک لوگوی منحصر به فرد استفاده کرد را مرور خواهیم کرد.

در زمان طراحی لوگو به دنبال کلیشه ها نباشید

لوگوها باید معنی داشته باشند و داستانی را روایت کنند. با این حال، معمولاً بهتر است تا جایی که می توانید از انتخاب طرح های کلیشه‌ای خودداری کنید. برای مثال، یک قرص نان و دانه های گندم، عناصری استاندارد برای لوگوی نانوایی ها هستند. با این حال، بسیاری از نانوایی ها قبلاً لوگویی با استفاده از عناصر برای خود طراحی کرده‌اند. به همین دلیل، بهتر است از استفاده از این استانداردها به طور کلی اجتناب کرده یا راهی جدید برای استفاده از طرح های معمول پیدا کنید.

لوگو نانوایی


از دنبال کردن روند ها خودداری کنید

درست مانند بیشتر جنبه های بازاریابی در طراحی لوگو نیز روندهایی وجود دارد. با این حال، روندها عمر کوتاهی دارند، در حالی که یک لوگو باید جاودانه باشد. بنابراین، بهتر است هنگام طراحی لوگو از تلاش برای پیروی از آخرین روند ها اجتناب کنید. علاوه بر این، پیروی کردن از بخش خاصی از جمعیت در بخش هایی از صنعت که روند خاصی وجود دارد، میزان منحصر به فرد بودن لوگوی ایجاد شده را کاهش می دهد. پس، بهتر است با نادیده گرفتن روندها، لوگوهایی را طراحی کنید که متمایز تر از بقیه است.

طراحی منحصر به فرد


جذابیت لوگو برای مخاطبان هدف

یک لوگو باید برای مخاطبانی که هدف قرار داده‌اید، جذاب باشد. بنابراین، هنگام طراحی لوگو باید مخاطبان هدف خود را شناخته باشید. با این حال، یک لوگو باید طیف وسیعی از مردم را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که یک لوگو باید برای یک گروه از مخاطبین خاص مناسب باشد، باید با بسیاری از کمپین های مختلف نیز سازگار باشد. به عنوان مثال، یک لوگو برای تولید کننده کفش های ورزشی احتمالاً باید برای ورزشکاران جذاب باشد. با این حال، عاقلانه است که به خاطر داشته باشید که کفش های ورزشی توسط ورزشکاران حرفه‌ای و آماتور خریداری می شود. همچنین، فراموش نکنید که محصولات شما ممکن است برای ماهیگیران و کوهنوردان نیز جذاب باشد.

لوگوی کفش


یک داستان برای لوگو خود در نظر بگیرید

بهترین لوگوها صرفاً هوشمندانه طراحی نشده‌اند. در عوض، بهترین طرح ها دارای معانی هستند که با برندی که نمایندگی می کنند، ارتباط دارند. در واقع، بهترین لوگوها دارای دو یا چند پیام هستند، و برخی از آنها نیز از معانی پنهان خود پرده برداری می کنند.به عنوان مثال، لوگوی آمازون دارای یک پیکان است که A را به Z پیوند می دهد و نمایانگر طیف گسترده‌ای از محصولات شرکت است. همچنین، پیکان شبیه به یک لبخند است؛ که نشان دهنده احساس مشتریان در مورد محصولات آمازون می باشد.

لوگو شرکت آمازون


رنگ لوگو بسیار مهم است.

رنگها، معانی مختلفی دارند. بنابراین عجولانه نیست که هنگام انتخاب رنگ ها برای لوگو عجله کنید. اگرچه لوگهای تک رنگ ممکن است تمیز و چشمگیر به نظر برسند، اما با تغییر رنگ و سایه می توان به اهداف زیادی دست یافت. هنگام انتخاب یک پالت رنگی برای یک لوگو، بهتر است اطلاعات جمعیتی مخاطب و کاراکتر برند را نیز در نظر بگیرید. به همین دلیل، توصیه می شود که یک طرح را به صورت رنگی و خاکستری در نظر بگیرید.

لوگوهای خاکستری در برابر لوگوهای رنگی

 


از تایپوگرافی سفارشی استفاده کنید

استفاده از فونت های استاندارد در لوگو، منحصر به فرد بودن طرح را کاهش می دهد. بنابراین، برای یک لوگوی خاص و منحصر به فرد به جای استفاده از فونت های استاندارد، از فونت های سفارشی استفاده کنید. یک فونت سفارشی به ایجاد یک کاراکتر خاص برای برند کمک می کند و می تواند به عنوان یک طرح قابل تشخیص باشد. مانند لوگوی شرکت کوکا کولا

لوگوی شرکت کوکا کولا

 


تقارن و تناسب را در نظر بگیرید

تصویر لوگو باید برای چشم خوشایند باشد، حتی اگر بخش کوچکی از طراحی است. تصویر نامتناسب یا نامتعادل، بدون شک یکی از مواردی است که باعث کاهش جذابیت لوگو می شود. به عنوان مثال، اگر لوگوهایی ساده مانند اپل را از نزدیک بررسی کنید، خواهید دید که همه عناصر طراحی با یکدیگر تناسب دارند.

لوگوی شرکت آپل


از فضای منفی و تصاویر دو پهلو استفاده کنید.

با مشاهده برخی از درخشان ترین لوگوها متوجه می شوید که هرچه بیشتر به آن لوگو نگاه می کنید، جزئیات بیشتری را در مورد آن برند متوجه می شوید. این ابعاد را می توان با استفاده هوشمندانه از فضای منفی یا تصاویر دوپهلو بدست آورد. معروف ترین برندی که از فضای منفی استفاده کرده است، لوگوی شرکت FedEx می باشد که دارای یک پیکان بین E و x است. 

لوگو شرکت fedex


قابل پیش بینی نباشید

همیشه بهترین لوگوها، واضح ترین نیستند. گاهی اوقات تفکر خارج از چارچوب می تواند مفید باشد. این رویکرد هنگام برخورد با برندی که فوراً ماهیت کسب و کار را آشکار میکند، می تواند مفید باشد. مثلا، یک شرکت IT همیشه مجبور نیست با کامپیوتر یا تصاویر مرتبط معرفی شود. در عوض، لوگوی آن می تواند قابلیت اطمینان، دسترسی جهانی یا نوآوری را نمایش دهد.

طراحی متفاوت و خارج از چارچوب


لوگو را ساده نگه دارید

هنگام طراحی لوگو باید بسیاری از مفاهیم طراحی را در نظر گرفت. با این حال، حتی اگر معنای زیادی را در یک نماد گنجاده‌اید، بهتر است طرح نهایی را ساده نگه دارید. لوگوهای ساده راحت تر به خاطر مشتریان سپرده می شوند. برای مثال، لوگوی نایک را در نظر بگیرید. این لوگو نشان دهنده حرکت و سرعت است و یکی از شناخته شده ترین لوگوها در بین برندها می باشد. با این وجود، لوگوی نایک نیز یکی از ساده ترین لوگوهایی است که می توان تصور کرد.

لوگو شرکت نایک


نتیجه

همانطور که در موارد بالا مشاهده می کنید، هنگام طراحی لوگو باید نکات زیادی را در نظر گرفت. همچنین، طراحی لوگو امری نیست که افراد به طور طبیعی قادر به انجام آن باشند.

بهترین راه برای بهبود مهارت های طراحی لوگو، مطالعه برند شرکت های معروف است. زیرا متوجه می شوید که چگونه توانسته‌اند ایده های فوق العاده را در طرح های خود قرار دهند.

بستن